2020/2021

SEIZOEN 2020/2021 – 10 CONCERTEN

->>Om op de hoogte gehouden te worden, abonneer u op onze nieuwsbrief! Onder aan deze pagina<<-

Notabene:

Er kunnen maximaal 22 mensen in de zaal zitten.

We zijn blij met elke extra ondersteuning, dit kan door te doneren aan Stichting PodiumPartners Amsterdam, IBAN: NL35 INGB 0006 024836 of via Geef.nl onder vermelding van ‘Nieuwe Noten Amsterdam’.

 





 

pict Michel Marang


NNA #15 – 10 jan 2021, 15:00-16:00 tickets POSTPONED
Clarinets in Space
Klarinetkwartet Fie Schouten, Michel Marang, Denise van Leeuwen, Bram Boesschen Hospers
Muziek van Germanus, de Leeuw, Furrer
Gast: Henning Bolte exposeert

 

Nieuwe Noten Amsterdam-extra – online vanaf 31 jan 2021 15:00
Manuela Tessi dans, Fie Schouten basklarinet/bassethoorn, Guus Janssen piano, Huib Ramaer musicoloog
Muziek van Guus Janssen, Aspasia Nasopoulou en de film Harmonie van Melanja Palitta (ism Fie Schouten, Aspasia Nasopoulou).
met dank aan Fonds Podiumkunsten (regeling Balkonscenes)

pict Natascha Helmer

NNA #16 – 7 febr 2021, 15:00-16:00 tickets
Ensemble Modelo62

Ensemble Modelo62: ‘Sound under the microscope’
Vasilis Stefanopoulos – contrabas
Jan Willem Troost – cello
Klára van de Ketterij – slagwerk
 
Muziek van: Giacinto Scelsi | Cat Lamb | Simon Løffler | Jan-Bas Bollen
 
Giacinto Scelsi was bijvoorbeeld een meester in het schrijven van muziek rond één noot, waarbij hij inzoomt op de klankkleuren, dynamiek en ook micro verschillen in toonhoogte. Met zijn werk beïnvloedde hij componisten als Ennio Morricone. Van hem is er deze avond een duet te horen voor contrabas en cello.
De filosofie van Cat Lamb is dat het meest intense geluid niet het meest harde hoeft te zijn. Zij zoomt juist in op ultra zachte geluiden in haar stuk voor solo contrabas. Deze Amerikaanse componist is neergestreken in Berlijn en ze maakt onderdeel uit van het Wandelweiser collectief: Een groep componisten die zich bezig houdt met muziek op het grensvlak van het menselijk gehoor.

Effectpedalen die elektrisch gitaristen gebruiken zitten vol bijgeluiden die in de meeste rock- en popmuziek wegvallen. Ook lampen hebben bijna onhoorbare bromtonen en als je goed luistert, hoor je de het geluid van elektriciteit. De Deense Simon Løffler geeft deze bijgeluiden een hoofdrol in een trio dat op het lijf is geschreven van de veelzijdige musici van Modelo62. Daarin onderzoekt hij elektromagnetische geluiden door middel van deze pedalen en een lamp.

“Unstable, artificial” is de ondertitel van Etude 4 van Jan-Bas Bollen voor cello solo. Hij zoekt de extremen op in dynamiek van de cello en legt het fenomeen vibrato onder de microscoop. De instructie in de partituur is: Altijd onstabiel qua toonhoogte, maar heel ritmisch.

 

NNA #17 – 14 mrt 2021, 15:00 @Q-factory
UHR.werk, internationale gasten
Teresa Doblinger basklarinet/choreografie, Frederik Neyrinck piano/compositie
&
Duo Ebano Paolo Gorini klarinet Marco Danesi piano

NNA #18 – 18 apr 2021, 15:00-16:00
Harrie Starreveld shakuhachi, Heleen Hulst viool, Emmy Storms viool, Henk van der Waal, poëzie
Muziek van Starreveld, Takemitsu, Nasopoulou

 

pict Matthieu Henderickx

 

 

 

NNA #19 – 23 mei 2021, 15:00-16:00
Presentatie Composers Treat
Two Envelops (B) Lisa Kokwenda Schweiger clavecimbel, Jacob Vanneste percussie

 


NNA #20 – 13 juni 2021, 15:00-16:00
Stefan Gerritsen gitaar and Claudio Jacomucci accordeon

Muziek van Aguirre,Verbugt, Loevendie, Jacomucci, Nancarrow, Sciarrino
Spreker verrassing


 

 

NNA #13 – 15 nov 2020, 15:00-15:45 tickets – WORDT VERPLAATST

Jan Heinke steelcello/overtone singing
spreker Thea Derks

Programma
Miranda Driessen – Die Entdeckung der Langsamkeit (2019)

Jan Heinke bouwt sinds de jaren ‘90 klankinstallaties uit staal. Daarnaast ontwikkelde hij zich als stemkunstenaar met als specialiteit boventoon-zang. Het werk dat Miranda Driessen voor hem componeerde combineert beide in traag in de tijd verglijdende klankconstellaties, die zich gaandeweg ontwikkelen tot karakters met een woordeloze, expressieve kwaliteit.